Όταν το διαδίκτυο «εμπνέει» τους μαθητές

Ποτέ ως τώρα δεν είχα σκεφτεί ότι η ιστοσελίδα μου στο Facebook μπορεί και να με βοηθήσει στο να είναι πιο παραγωγικός, αλλά κυρίως δημιουργικός. Παίρνω ως παράδειγμα τις συνέπειες της δικής μου αλληλεπίδρασης στο διαδίκτυο, μόνο και μόνο για να «προτείνω» και έναν ακόμα τρόπο αξιοποίησης των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της εφαρμογής εναλλακτικών μεθόδων διδασκαλίας.

 Τον τελευταίο χρόνο ασχολούμαι αρκετά με τη ζωγραφική. Δεν έχω πίσω μου μακρύ  ιστορικό καλλιτεχνικής ενασχόλησης, ιδιαίτερα σε ότι αφορά τα εικαστικά. Παρ’όλα αυτά η «καινούρια μου αγάπη» παίρνει σχεδόν και τον τελευταίο κόκκο άμμου από την κλεψύδρα του ελεύθερου μου χρόνου. Και ενώ όταν βρίσκομαι μόνος μου μπροστά στα χρώματα και στα πινέλα η ανάγκη μου για εξωστρέφεια περιορίζεται στο ελάχιστο, το εντελώς αντίθετο συμβαίνει όταν τελειώνω ένα «έργο» και θέλω να το μοιραστώ. Σχεδόν αμέσως μετά από την (εξοντωτική πολλές φορές) «μάχη» μου με τον άδειο καμβά (που στο τέλος βέβαια δεν μένει λευκός) κυριεύομαι από την επιθυμία να μοιραστώ αυτό που ζωγράφισα με τους «γείτονες» μου στο διαδίκτυο.

 Δεν είναι μόνο τα «Likes» και τα σχόλια που έρχονται συνήθως, ως «ανταμοιβή» για ό,τι έχεις φτιάξει. Είναι και η ανάγκη σου να δηλώσεις καλλιτεχνικά «παρών» μέσα στη ζόρικη καθημερινότητα που πολεμάει κάθε σου διάθεση για έκφραση και δημιουργία. Και αν καταφέρνεις να αντισταθείς, φτιάχνοντας έστω κάτι «μικρό» στο διάστημα μιας εβδομάδας, τότε, τα καλά θα έρθουν. Και είναι πολλά. Πρώτα απ’όλα σε «πλησιάζουν» καινούργιοι άνθρωποι, που είναι και αυτοί δημιουργοί (ζωγραφίζουν, γράφουν, φτιάχνουν κοσμήματα κλπ.). Ακόμα και αν δεν ανταλλάξουν μαζί σου κάποιο σχόλιο και γίνουν μόνο οι «ηλεκτρονικοί σου φίλοι», η παρουσία τους στην «κοινότητα» κάτι θα σου προσφέρει. Και αυτό το «κάτι» είναι κυρίως η ενθάρρυνση, η λανθάνουσα προτροπή προς δημιουργία. Βλέπεις, για παράδειγμα, ότι ο φίλος σου Gianni ζωγράφισε τρία τοπία μέσα σε έξι ημέρες. Αμέσως, αισθάνεσαι την ανάγκη να τον ακολουθήσεις. Λες: «Όχι, αυτό το Σαββατοκύριακο δε θα χουζουρέψω μπροστά στην τηλεόραση. Στο λίγο χρόνο που έχω, θα κάτσω να φτιάξω και εγώ τα δικά μου…Ύστερα, ποιος ξέρει; Μπορεί κάπου, κάπως, κάποτε να κάνω μια έκθεση εκτός διαδικτύου και εκεί να γνωρίσω περισσότερους, πραγματικούς φίλους ή να βρεθώ επιτέλους σε ένα πραγματικό χώρο μαζί και με αυτούς τους μακρινούς (όπως ο Gianni), που μέχρι τώρα συναντάω μόνο μέσα στο Ιντερνετικό χάος. Το πιο σπουδαίο όμως είναι, πως και με αφορμή τα έργα μερικών διαδικτυακών «συγκατοίκων» μου, θα έχω καταφέρει τελικά και εγώ να δημιουργήσω.

 Αν η παραπάνω υπόθεση φαίνεται σε κάποιους πολύ προσωπική, μπορεί και να έχουν δίκιο, όμως η δική μου συνήθεια – αντίδραση στα ερεθίσματα που παίρνω από ιστοχώρους όπως το Facebook, μου έδωσε ιδέες. Αν μπορεί ένας ενήλικας – που δεν εμπλέκεται άμεσα σε μια τυπική διαδικασία μάθησης – να ενθαρρύνεται από τις εργασίες «συναδέλφων» του στο internet, τότε γιατί και τα παιδιά – μαθητές να μην παίρνουν παράδειγμα από την ανταλλαγή και έκθεση έργων και εργασιών τους; Φυσικά, η εμπλοκή τους στη διαδικασία του «ευγενούς  συναγωνισμού» δεν είναι ανάγκη να περιορίζεται στη δημιουργία καλλιτεχνικών έργων. Μπορεί να αφορά την ολοκλήρωση μιας έρευνας ή μιας μελέτης (που θα συνοδεύεται ίσως και από οπτικοακουστικό υλικό). Έτσι, παραδείγματος χάριν,  αν ο Γιαννάκης κάνει μια έρευνα για τους υδροβιοτόπους της Ελλάδας και την «ανεβάσει» στο διαδίκτυο (συνοδευμένη από βίντεο, φωτογραφίες, ηχογραφημένες μαρτυρίες κλπ.), η Αννούλα – έχοντας δει τη δουλειά του συμμαθητή της να δημοσιεύεται στο Facebbok και να αποσπά θετικές κριτικές – μπορεί και εκείνη να «ζηλέψει» και να κάνει ένα μικρό «ρεπορτάζ» για την ανακύκλωση. Έτσι, χωρίς την πίεση του δασκάλου, αλλά με την καθοδήγηση του, τα παιδιά αξιοποιούν το διαδίκτυο, όχι μόνο για να μοιράζονται πράγματα μεταξύ τους, αλλά κυρίως για να «παράγουν» και να εκφράζονται δημιουργικά. Σε αυτή την περίπτωση, κάθε τεχνολογικό εργαλείο στη διάθεση τους μπορεί ακόμα και να τα εμπνεύσει, προσφέροντας τους κίνητρα για μάθηση, πέρα από το καθιερωμένο πλαίσιο και «πρόγραμμα» του σχολείου.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

