Όλοι για τη γνώση και η γνώση για όλους

Πολύ συχνά παρατηρείται το φαινόμενο η τεχνολογία, και συχνότερα ό,τι νεότερο τεχνολογικό δημιούργημα, να αντιμετωπίζεται με καχυποψία ή φόβο. Αυτό παρατηρείται ειδικότερα στην εκπαίδευση σε οποιαδήποτε βαθμίδα. Σε ένα κόσμο που κινείται και αλλάζει καθημερινά μου φαίνεται αδιανόητο να προσπαθούμε να θέσουμε τα θεμέλιά του χρησιμοποιώντας παρωχημένες ιδέες, αντιλήψεις και προσεγγίσεις. Τα θεμέλια αυτού του κόσμου είναι η εκπαίδευση. Είναι οι νέοι άνθρωποι που πρέπει να τους ενημερώσεις για το τι κόσμο έχουν παραλάβει και να τους εναρμονίσεις με αυτόν. Πως όμως μπορεί να γίνει αυτό όταν ακόμα στο μεγαλύτερο ποσοστό της εκπαιδευτικής διαδικασίας χρησιμοποιούνται τα ίδια εργαλεία όπως και πριν 50 χρόνια. Πως περιμένεις να παράγεις ένα τελευταίας τεχνολογίας προϊόν από ένα εργοστάσιο με παλιά μηχανήματα;

Έτσι, σε μία πολυσύνθετη κοινωνία που η ατομική αλλά και η συλλογική επικοινωνία έχουν αποκτήσει νέες διαστάσεις θα πρέπει να πας με το ρεύμα των καταστάσεων. Πως γίνεται να προωθείς για παράδειγμα τη συνεργατική μάθηση όταν δεν ξέρεις σε ποιο επίπεδο και τι εργαλεία μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει για να συνεργαστεί;

Για αυτό το σκοπό θα πρέπει πρώτοι από όλους οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί όχι μόνο να ενημερώνονται για την τεχνολογία αλλά και να την υιοθετούν. Με αυτόν τον τρόπο, είναι πιο εύκολο να προσεγγίσεις το μαθητή. Πρώτον γιατί είναι πολύ πιθανό να χρησιμοποιεί τη συγκεκριμένη πλατφόρμα, σελίδα κοινωνικής δικτύωσης, κτλ. για να επικοινωνήσει με τα άτομα του περίγυρού του. Δεύτερον, αν η συγκεκριμένη τεχνολογία είναι πολύ καινούργια έχεις το πλεονέκτημά ότι το καινούργιο έχει τη μαγεία του άγνωστου και αυτό συνήθως ελκύει την προσοχή.

Γενικότερα, ο κόσμος μας απαρτίζεται από έννοιες με πρώτα συνθετικά λέξεις όπως wiki, multi, blog, κτλ. Αντί να τα κοιτάμε με δυσπιστία και απορρίπτοντάς τα εξαρχής, στο να ενταχθεί η χρήση τους μέσα στη διδασκαλία, ας τα κοιτάξουμε με μια πιο διερευνητική ματιά και ας δούμε τι έχουν να μας δώσουν. Υπάρχουν αξιόλογες προσπάθειες ομάδων που δημιουργούν εκπαιδευτικά προγράμματα για συγκεκριμένα μαθήματα, που σχεδιάζουν πλατφόρμες για ανταλλαγή πληροφοριών συγκεκριμένου περιεχομένου, που εντάσσουν web 2.0 εργαλεία στη διδασκαλία τους ή ακόμα που κατασκευάζουν υπολογιστές ειδικά για να χρησιμοποιηθούν σε σχολεία.

Εν κατακλείδι, όλες αυτές οι προσπάθειες πρέπει να αρχίσουν να τίθενται σε εφαρμογή από όλο και περισσότερους. Στο κάτω κάτω ο καθένας, είτε ανήκει σε ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα είτε όχι, μπορεί να συνεισφέρει όσο αφορά τη γνώση αλλά και να την προάγει.

 

Παρασκευή Σιμήτα

ΤΕΙ Λάρισας

pasimita@gmail.com

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s