Youtube: Η πληροφορία είσαι εσύ!

Το «Εγώ» δίνει τη θέση του στο «Εσύ» ή έτσι μου φαίνεται; Δεν το σκέφτηκα παρά μόνο με αφορμή την έρευνα «Νεολαία 100», τα αποτελέσματα της οποίας αποκαλυφτήκαν στις «εγκαταστάσεις» της Google στο Λονδίνο. Εκεί λοιπόν φανερώθηκε πως η πλειοψηφία των φοιτητών που συμμετείχαν στην έρευνα ανακήρυξε πρώτο  στην προτίμηση της το «προϊόν» – λογότυπο του Youtube.

 Μπορεί το σύμβολο του δημοφιλούς δικτυακού τόπου να ήρθε πρώτο στη λίστα – ξεπερνώντας και άλλα πασίγνωστα λογότυπα τεχνολογικών επιτευγμάτων, όπως η Google και το facebook – επειδή έδωσε πράγματι στην αγορά μια διαφορετική ιδέα για το πώς μπορεί κανείς να αξιοποιήσει και να προωθήσει ένα ερασιτεχνικό (και όχι μόνο) βίντεο, όμως εμένα δε μου το βγάζεις από το μυαλό ότι  η λέξη «You» μέσα στο όνομα ήταν αυτή χάρη στην οποία ένας ακόμα γίγαντας μπόρεσε να καυχηθεί άλλη μια φορά για το «μπόι»  του και έκανε πάλι την εμφάνιση του στην πασαρέλα της παγκόσμιας τεχνολογικής καινοτομίας, παρά το γεγονός ότι τα έχει τα χρονάκια του (το Youtube ιδρύθηκε αρχικά το 2005 και το 2006 αγοράστηκε από τη Google).

 «Μα καλά; Ποια η αξία, ποια η ουσία ενός τέτοιου εργαλείου που σου επιτρέπει απλά να ανεβάζεις κινούμενη εικόνα στο διαδίκτυο»; Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος, ιδίως αν «σνομπάρει» ολίγον τα λεγόμενα «σπιτικά» βίντεο, τα οποία αποτελούν ομολογουμένως το μεγαλύτερο μέρος του θησαυρού στο Youtube. Και, όμως, αυτή είναι μία από τις ελάχιστες φορές, που η αξία ενός προϊόντος είναι τόσο ξεκάθαρη. Επτά χρόνια τώρα, υπάρχει ένα μέρος στο διαδίκτυο, το οποίο δεν «άρχεται» από κανέναν και δεν «ανήκει» σε κανέναν από τους χρήστες, δεν είναι προσωποκεντρικό και «εσωστρεφές», όπως τα ιστολόγια και τέλος πάντων ευνοεί το «χάζι», με την καλή και την κακή έννοια. Εδώ, οι πολιτικοί λόγοι των Obama και Romney και οι «μελιστάλαχτοι» λόγοι συμπαράστασης της Καγκελαρίου Merkel προς την Ελλάδα έχουν την ίδια – ίσως και λιγότερο σημαντική – θέση με το δικούς σου λόγους και τις δικιές σου βιντεοσκοπημένες πράξεις. Στο Youtube, ο «αστέρας» είσαι ΕΣΥ, που ρουφάς τη σούπα σου, χορεύεις, ρεύεσαι μπροστά στη γιαγιά σου, αλλά όχι μόνο. ΕΣΥ, που ζητάς βοήθεια, χαρίζεις στο «κοινό» σκηνές από την προσωπική σου ζωή, αγαπημένα τραγούδια ή ακόμα και τα πράγματα σου. ΕΣΥ, που διαδηλώνεις, εξοργίζεσαι και καμιά φορά γίνεσαι γελοίος. Αν όλα αυτά δεν έχουν σημασία, τότε τι έχει σημασία;

 Τα πάντα είναι θέμα ματιάς. Δηλαδή, να εξετάζει κανείς όχι τι είναι ένα πράγμα, αλλά από το πόσες διαφορετικές μεριές μπορεί να το δει. Αν αποφασίσουμε πως ένα βίντεο με την καθημερινότητα κάποιου αγνώστου είναι εντελώς άχρηστο, τότε το να το παρακολουθήσουμε θα είναι σίγουρα για εμάς χάσιμο χρόνου. Αν όμως προσπαθήσουμε να βρούμε μέσα σε αυτό το μικρής διάρκειας φιλμ κάποια στοιχειά που παραπέμπουν ίσως και στη δική μας καθημερινή ζωή, τότε αυτομάτως, η κατά τα άλλα βαρετή σκηνή ενός ανθρώπου που αποκαλύπτει (δημοσίως) – την ώρα που ξυρίζεται, μπροστά στον καθρέφτη του μπάνιου του – τη «λίστα των ευχών» με τις πιο βαθιές του επιθυμίες, αποκτά για εμάς ένα νόημα. Εξάλλου στο Youtube, εκτός από το να βλέπεις τα βίντεο των άλλων μπορείς και να ανεβάσεις τα δικά σου. Η διαδικασία της «έκθεσης» δηλαδή λειτουργεί και εδώ αμφίδρομα. Και αυτή η «έκθεση» δεν είναι απαραίτητο να έχει πάντα τη βαριά, αρνητική σημασία της – άνευ όρων – παράδοσης των ιδιωτικών μας στιγμών στα αχόρταγα βλέμματα των μπανιστηρτζίδων του διαδικτύου. Απεναντίας, η ανάρτηση οπτικοακουστικού υλικού με ποιοτικό περιεχόμενο θα μπορούσε να ισοδυναμεί με την προσφορά μιας συμβουλής, οδηγίας ή βοήθειας γύρω από την εφαρμογή συγκεκριμένων πρακτικών.

 Ειδικότερα τα βίντεο με εκπαιδευτικό περιεχόμενο αποτελούν ένα καλό παράδειγμα για το πώς το Youtube μπορεί να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο για την κοινότητα των εκπαιδευτικών, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο από τους ίδιους όσο και από τα παιδιά μέσα στην τάξη. Το οπτικοακουστικό υλικό με χαρακτήρες που σου μαθαίνουν από την αλφαβήτα, μέχρι μαθηματικά και ιστορία της τέχνης, αλλά και τα πρωτότυπα βίντεο με τις κινούμενες εικόνες – αφηγήσεις μιας ιστορίας που επινόησαν τα παιδιά, είναι μόνο μερικές από τις εκπαιδευτικές προτάσεις που οπωσδήποτε έχουν συμβάλει σήμερα στην αναβάθμιση του παγκόσμιου ψηφιακού σχολείου. Μα επειδή κι ο κόσμος ολόκληρος είναι ένα «σχολείο», η θέαση του, έστω και επιλεκτική, μέσα από τα αποσπάσματα των βίντεο που αναρτώνται στο διαδίκτυο θα μπορούσε πρωτίστως να δώσει στα παιδιά χρήσιμα ερεθίσματα και οπτικές εμπειρίες, πάντα βέβαια με τη σύμφωνη γνώμη των γονιών και των δασκάλων τους, όταν αυτή χρειάζεται. Έτσι λοιπόν δεν είναι να απορώ που το Youtube ήρθε πρώτο στην προτίμηση των νέων, ακόμα και (κυρίως) με όρους μαρκετίστικους, ως λογότυπο και ως προϊόν που έχει πια ταυτιστεί με τη νέα κουλτούρα της θέασης και παραγωγής περισσότερο ανθρωποκεντρικών και λιγότερο μυθοπλαστικών βίντεο. Γιατί τώρα εγώ, δηλαδή ΕΣΥ, δεν συνθέτουμε ούτε διαδίδουμε απλώς πληροφορίες. Είμαστε οι ίδιοι μια ή πολλές πληροφορίες, ενδιαφέρουσες για αρκετούς, σε διαβεβαιώνω.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s