Μιλώντας με το Myths Lab [Μέρος 1ο]

To Myths Lab είναι μια πολιτιστική πρωτοβουλία που απαρτίζεται από ανθρώπους που αγαπούν την ιστορία και την μυθολογία και έχουν ως κοινό σκοπό και όραμα να βοηθήσουν τοπικές κοινωνίες να ξανα-ανακαλύψουν τα στοιχεία αυτά που διαμόρφωσαν την ιδιαίτερη ταυτότητα ενός τόπου μέσα στο πέρασμα του χρόνου και να μπορέσουν να αξιοποιήσουν με σεβασμό το παρελθόν ώστε να επιφέρουν κοινωνική και πολιτιστική αλλαγή και να συμβάλλουν στην πνευματική ανάπτυξη.

DSC_1988c-e1491065730135

Μιλήσαμε με την κ. Ασημίνα Λυμπέρη, υπεύθυνη υλοποίησης του Myths lab, για να μας πει περισσότερα πράγματα για την πρωτοβουλία αυτή!

Μάθηση 2.0: Ποιο ήταν το έναυσμα για τη δημιουργία αυτής της πρωτοβουλίας;

Ασημίνα Λυμπέρη: Έναυσμα για την δημιουργία του Myths Lab, ήταν η στιγμή που συνειδητοποίησα ότι στη Θήβα, την πόλη μου, υπάρχει άγνοια για την τοπική ιστορία και τη μυθολογία, στοιχεία που της προσδίδουν μια ιδιαίτερη ταυτότητα, κυρίως ανάμεσα στους νέους της περιοχής και στα παιδιά. Προσωπικά, ανήκω κι εγώ σ’ αυτή την κατηγορία, καθώς ανακάλυψα την ιστορικότητα της πόλης που γεννήθηκα, μεγάλωσα και ζω, μετά τα είκοσι μου χρόνια από προσωπική, καθαρά, ενασχόληση. Θέλοντας λοιπόν αυτό να το αλλάξω, ώστε οι νέες γενιές να μην έχουν το ίδιο έλλειμμα με εμένα, αναρωτιόμουν τι θα μπορούσα να κάνω. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα για ένα πολιτιστικό πρότζεκτ με πρωτεύοντα σκοπό την ενίσχυση της τοπικής πολιτιστικής συνείδησης παιδιών δημοτικού μέσα από αυτό που αρέσει περισσότερο σ’αυτές τις ηλικίες …το βίωμα, τη χειροτεχνία και τα βίντεο-παιχνίδια.

Μ2.0: Ποιες ειδικότητες συνεργάστηκαν στην ομάδα  του Εργαστήριου Μύθων και τι πιστεύετε ότι είχε να προσφέρει η καθεμία τόσο σε ψηφιακό όσο και σε αναλογικό κομμάτι;

Α.Λ.: Η ομάδα μας απαρτίζεται από μια γκάμα νέων ανθρώπων, επαγγελματιών στον χώρο του πολιτισμού με τη στενή και την ευρύτερη έννοια. Στην προσπάθεια να φέρουμε παιδιά κοντά στην πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους είχαμε συμμάχους ξεναγούς, αρχαιολόγους, αρχιτέκτονες, επικοινωνιολόγους και έναν κινηματογραφιστή και φανατικό gamer, με τους περισσότερους από αυτούς να έχουν κάνει και σπουδές πάνω στην πολιτιστική διαχείριση. Όλοι τους έδωσαν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα στην ομάδα και στις δράσεις, και λόγω του εκπαιδευτικού τους υποβάθρου, αντιλαμβάνονταν την κάθε δραστηριότητα πολυπρισματικά και έδιναν ό,τι καλύτερο είχαν για την επιτυχή υλοποίηση κάθε εργαστηρίου.

Μ2.0: Η «παιχνιδοποίηση» της μαθησιακής διαδικασίας αποτελεί βασικό ζητούμενο της ομάδας σας;

Α.Λ.: Η παιχνιδοποίηση της μαθησιακής διαδικασίας είναι από τα βασικά ζητούμενα της ομάδας μας, γι’ αυτό και όλες οι δράσεις σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν με τρόπο ώστε η παρεχόμενη πληροφορία και γνώση να αποκτάται χωρίς κόπο, με ευχάριστο και σίγουρα πιο εύληπτο τρόπο, καθώς χρησιμοποιούνται μέθοδοι που παρέπεμπαν περισσότερο σε παιχνίδι παρά σε μια στείρα διαδικασία που μπορεί να θυμίζει μια συμβατική σχολική τάξη.

Μ2.0: Πόσο πιστεύετε ότι η τεχνολογία μπορεί να ενισχύσει παραδοσιακές μορφές μάθησης;

Α.Λ.: Η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικό εκπαιδευτικό μέσο στα χέρια κάποιου που μπορεί να την χρησιμοποιήσει σωστά. Στην ομάδα μας πιστεύουμε ακόμα στην δύναμη των συμβατικών μεθόδων οι οποίες θεωρούμε πως έχουν θαυμάσια αποτελέσματα αν συνδυαστούν με καινοτόμες προσεγγίσεις και εργαλεία του ψηφιακού κόσμου.

Η τεχνολογία είναι κάτι με το οποίο καταπιάνονται πια όλες οι γενιές, με τις νεότερες να έχουν στην κυριολεξία γεννηθεί μέσα στην τεχνολογική επανάσταση και να μην μπορούν να φανταστούν τη ζωή τους χωρίς την ύπαρξη του ψηφιακού κόσμου. Χρησιμοποιώντα,ς με εκπαιδευτική προοπτική, ψηφιακά μέσα με τα οποία ένα παιδικό κοινό είναι ήδη εξοικειωμένο και περνά τον χρόνο του ευχάριστα μαζί τους, τα προσεγγίζεις ευκολότερα και επιτυγχάνεις τους προκαθορισμένους μαθησιακούς στόχους πιο αποτελεσματικά.

Μ2.0: Πιστεύετε ότι η βιωματική εκπαίδευση έχει καλύτερα αποτελέσματα από τις παραδοσιασκές μεθόδους;

Α.Λ.: Η κάθε μία μέθοδος έχει τα δικά της θετικά και αρνητικά σημεία, και φυσικά η κάθε προσέγγιση έχει και διαφορετική στοχοθεσία. Δεν θα συνέκρινα εύκολα τις δύο μεθόδους για λόγους δεοντολογίας. Και φυσικά υπάρχουν και μαθητές που έχουν διαφορετικές ανάγκες και προτιμήσεις στον τρόπο που μαθαίνουν. Παρ’ όλα αυτά, έχοντας μεγαλώσει σε χρόνια που το σχολείο και η παρεχόμενη γνώση ήταν στείρα και άκρως συντηρητική, δεν μπορώ να μην παραδεχτώ ότι μικρό όγκο γνώσεων συγκρατώ από την σχολική μου ζωή. Ο συνδυασμός μεθόδων ίσως είναι το κλειδί για πιο επιτυχημένα αποτελέσματα από άποψη πρόσληψης της γνώσης. Ίσως η βιωματική μάθηση σε κάποιους να φαίνεται επιφανειακή. Σίγουρα δεν είναι! Ο Αμερικανός φιλόσοφος και εκπαιδευτικός μεταρρυθμιστής John Dewey, έχει πει «Μόνο ότι δέχτηκες με την ψυχή σου, αυτό μόνο μαθαίνεις και αυτό ενσωματώνεις στη ζωή σου και τον χαρακτήρα σου». Η βιωματική μάθηση δεν ξεχνιέται, και ό,τι δεν ξεχνάς επανέρχεται με διαφόρους τρόπους στην ζωή σου για να σε διδάξει και να σε εμπνεύσει. Είναι ένα είδος που διευρύνει του ορίζοντες, την σκέψη, ενισχύει την φαντασία και την δημιουργικότητα, βοηθάει τους νέους να ανακαλύψουν τυχόν κλίσεις τους, να αναπτύξουν ικανότητες, και αυτό είναι ανεκτίμητο.

**Η τελική παρουσίαση του προγράμματος θα είναι ανοιχτή προς το κοινό. Θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 7 Μαΐου, στις 17:00 στο Συνεδριακό Κέντρο Θήβας, όπου θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα, τα αποτελέσματά του, καθώς και η πολιτιστική διαδρομή που έχει δημιουργηθεί στην πλατφόρμα παιγνιοποίησης The Urban Game την οποία οι παρευρισκόμενοι θα κληθούν μετά την παρουσίαση να ακολουθήσουν. H διαδρομή έχει πλαισιωθεί με ένα διαδραστικό αφήγημα που έχουν δημιουργήσει τα παιδιά και έχουν επίσης ενσωματωθεί στην πλατφόρμα οι ψηφιακές τους δημιουργίες στο Minecraft.

**Το 2ο μέρος της συνέντευξης μπορείτε να το βρείτε εδώ.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment